MonAmi.bg

Продукта бе добавен в кошницата

Витамини и минерали

Сортиране по: Име на продукт | Цена

За Витамини и минерали

Колко точно са полезни витамините и минералите?

В ежедневието се сблъскваме с безброй реклами за полезни храни. Различните видове мюсли и зърнени закуски се рекламират като носители на витамини и минерали. Спортните напитки обещават, че ще ни заредят незабавно с енергия благодарение на многото витамини и минерали, които съдържат. Всеки знае, че организмът има нужда от витамини и минерали. Но от какви витамини и минерали точно се нуждае тялото? И възможно ли е да предозираме нещо толкова полезно като витамините и минералите?
Има редица витамини и минерали, при чиято липса човешкият организъм не може да функционира нормално. Въпреки че ежедневно си набавяме витамини и минерали от храната, някои храни съдържат повече витамини и минерали от други.
Витамините се разделят в две основни категории: мастноразтворими и водоразтворими. Мастноразтворимите витамини (A, D, E и K) се разтварят в мазнина и може да се съхраняват в организма. Водоразтворимите витамини, като витамин C, витамините от групата B и др., трябва да се разтворят във вода, за да може тялото да ги абсорбира. Те не могат да могат да се натрупват в организма, а излишъците се изхвърлят от тялото чрез отделителната система. Затова е нужно да си набавяме водоразтворимите витамини ежедневно.
Докато витамините са органични субстанции от растителен или животински произход, минералите са неорганични вещества, които идват от почвата и водата, натрупват се в растенията и преминават в животните чрез растителната храна. Някои минерали като калций са нужни на човешкия организъм в големи количества. Затова те се наричат макроелементи. Други минерали, като хром, мед, йод, желязо, селен и цинк, се наричат микроелементи, защото човешкото тяло се нуждае от тях ежедневно, но в малки количества.
Всички ние имаме нужда от витамини и минерали, защото те подсилват имунната система, поддържат нормалния растеж и развитие на тялото и помагат на телесните клетки и органи да функционират нормално. Например витамин А, който човешкият организъм приема обикновено под формата на каротиноиди от моркови и други храни с оранжев цвят, е изключително важен за зрението. Витамин К, който може да се открие в зеленолистните зеленчуци, броколите, соята и др., е необходим за процеса на кръвосъсирване. Минералът калций, съдържащ се в млечните продукти и зеленолистните зеленчуци, е нужен, за да имаме здрави кости.
Особено важно е да се приемат необходимите витамини и минерали, докато растем – през детството и пубертета, за да може човешкият организъм да се развие правилно и да е здрав.
Освен на наличието на витамини и минерали в храната, която ядем, трябва да обръщаме внимание и дали тя е достатъчно балансирана по отношение на количеството въглехидрати, белтъчини и мазнини.
Ако сме вегетарианци или вегани, е нужно да планираме още по-внимателно менюто си, защото някои витамини и минерали се срещат основно в храните с животински произход. Най-добрият източник за минералите цинк и желязо например е месото, пилешкото и рибата. Въпреки това можем да си набавим цинк и желязо и от различни бобови варива, семена, ядки и някои зеленолистни зеленчуци. Витамин B12, който е крайно необходим за производството на червени кръвни клетки, не може да бъде бъде открит в растителните храни. Ако избягвате единствено месото, можете да си набавите витамин B12 от яйцата, млечните продукти и някои зърнени закуски с добавки. Веганите, които не консумират никакви храни от животински произход, е най-добре да взимат хранителни добавки, съдържащи този витамин.
Преди да решим дали да вземаме хранителни добавки с витамини и минерали, е най-добре да се посъветваме с лекар, който да потвърди нуждата ни от тях. Някои хора мислят, че щом нещо е полезно за здравето, колкото повече взимат от него, толкова по-здрави ще бъдат. Но това не е задължително вярно, когато става дума за витамини и минерали. Например мастноразтворимите витамини или минерали, които организмът складира и изхвърля бавно, могат да достигнат толкова високи нива в организма, че да причинят здравословни проблеми.